Periaatteitamme

Puolueettomuuden hallinta
Arvioinnin suorittamisen puolueettomuus
Vaatimustenmukaisuuden arviointitoiminnot toteutetaan puolueettomasti. Sertifioija vastaa vaatimustenmukaisuuden arvioinnin puolueettomuudesta, eikä se anna kaupallisten, taloudellisten tai muiden paineiden vaarantaa puolueettomuutta.
Ylimmän johdon sitoutuminen
Sertifioijan ylin johto on sitoutunut puolueettomuuteen sertifiointitoiminnan johtamisessa. SF Sertifioinnin sertifiointipolitiikka dokumentoi puolueettomuuden hallinnan periaatteet.
Prosessi eturistiriitojen ja sidosten tunnistamiseen hallintaan
Sertifiointitoiminnan eturistiriitoihin liittyvät riskit, myös kaikki sertifioijan sidoksiin liittyvät eturistiriidat, hallitaan käytännöillä, jotka kuvataan SF Sertifioinnin sertifiointiprosessin kuvauksessa.
Toisten sertifiointielinten laadunhallintajärjestelmien sertifiointi
SF Sertifiointi ei sertifioi toisten sertifiointielinten laadunhallintajärjestelmiä.
Johtamisjärjestelmien konsultaatio
SF Sertifiointi ei tarjoa eikä toteuta johtamisjärjestelmäkonsultaatiota.
Sisäiset arvioinnit
Sertifiointiyrityksen asiakkaalle tekemä sisäinen arviointi on merkittävä uhka puolueettomuudelle. Tämän takia Sertifioija ei tarjoa tätä palvelua asiakkailleen.
Läheisten toimittama johtamisjärjestelmäkonsultaatio
Jos asiakas on saanut johtamisjärjestelmäkonsultaatiota toimijalta, jolla on suhde Sertifioijaan, tämä ei sertifioi johtamisjärjestelmää kahden vuoden kuluessa edellä mainitun konsultoinnin päättymisestä.
Rajoitus sertifioinnin ulkoistuksesta konsultoiville toimijoille
SF Sertifiointi ei ulkoista arviointeja johtamisjärjestelmien konsultointiorganisaatioille, koska tämä vaarantaa sen puolueettomuuden sertifioijana.
Markkinointi ja puolueettomuus
SF Sertifioinnin toimintaa ei saa markkinoida tai tarjota yhdessä johtamisjärjestelmäkonsultointia tarjoavan organisaation toimintojen kanssa.
SF Sertifioinnin on korjattava minkä tahansa konsultointiorganisaation sopimattomat yhteydet tai lausunnot, joissa todetaan tai annetaan ymmärtää, että sertifiointi olisi yksinkertaisempaa, helpompaa, nopeampaa tai halvempaa, jos käytettäisiin tiettyjä konsultointipalveluita.
SF Sertifioinnin markkinoinnissa ei saa väittää tai antaa ymmärtää, että sertifiointi olisi yksinkertaisempaa, helpompaa, nopeampaa tai halvempaa, jos käytettäisiin tiettyä konsultointiorganisaatiota.
Uhkiin puuttuminen
Ulkopuolisista, riippumattomista jäsenistä koostuva sertifiointilautakunta valvoo Sertifioijan puolueettomuuteen liittyviä uhkia ja puuttuu niihin tarvittaessa.
Sertifioijalla on menettelyohje, jolla sisäisten ja ulkoisten toimijoiden puolueettomuus ja riippumattomuus varmistetaan.
Tietopyynnöt, valitukset ja muutokset
Tietopyynnöt ja valitukset
Tietopyynnöt ja valitukset käsittelee Sertifioijan laatupäällikkö. Tietopyynnöt ja valitukset voi tehdä yrityksen yhteydenottolomakkeella tai sähköpostilla info@sf-sertifiointi.fi. Sertifioijan asiakaspalvelu toimittaa nämä laatupäällikölle käsiteltäväksi.
Laatupäällikkö käsittelee tietopyynnöt ja toimittaa tarvittavat tiedot kysyjälle.
Laatupäällikkö luokittelee valitukset ja vastaa selvitysten toimittamisesta valituksen tekijälle. Vakavat valitukset käsitellään sertifiointilautakunnassa.
Sertifiointilautakunnan puheenjohtaja arvioi valituksen vakavuuden ja kiireellisyyden ja vie sen Sertifiointilautakunnan käsiteltäväksi. Sertifiointilautakunta päättää korjaavat ja muut toimenpiteet sekä toimittaa tarvittavat vastineen selvityksineen Laatupäällikön kautta valituksen tehneelle taholle.
Muutospyynnöt
Sertifikaattien muutospyynnöt tehdään ensisijaisesti ko. asiakkaasta vastaavalle asiakaspalvelu- tai myyntihenkilölle, tai vaihtoehtoisesti Sertifioijan kotisivulla olevan yhteydenottolomakkeen kautta. Muutospyyntö toimitetaan viipymättä Sertifioinnin asiakaspalvelun kautta käsiteltäväksi ko. asiakkaan kanssa. Muutospyyntö vahvistetaan tekemällä se sertifioinnin hakemuskaavakkeelle, jonka jälkeen muutoshakemus käsitellään sertifikaattihakemuksen prosessilla.